Visible and invisible nudity: From shameful nudity to nudity as a quest for spirituality in Russian visual culture - Inalco - Institut National des Langues et Civilisations Orientales Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue La Revue russe Année : 2019

Visible and invisible nudity: From shameful nudity to nudity as a quest for spirituality in Russian visual culture

La nudité visible et invisible : de la nudité honteuse vers la nudité en quête de spiritualité dans l’iconographie médiévale russe

Résumé

The conscience awareness of the nakedness of the body is brought about by the disobedience against the divine order and the subsequent Fall of Adam and Eve as their mortal bodies are laid bare and stripped of their divine light. Adam’s loss of immortality creates a parallel between visible nudity and death. By laying completely or partially bare the body of Christ, these images will highlight the humanity of the Savoir and at once reflect the New Adam as represented by Christ, who will deliver man from his original sin. Through death, Christ will save humanity and equally, through his nakedness, he will show himself to be the New Adam. This is the reason why Jesus is depicted in nude only in those images where he is figured witch Adam: The Bath of Baby Jesus, The Baptism, The Crucifiction, The Descent from the Cross, The Burial and even the Lamentations of Christ. It is also through nudity or the lack of proper clothing, that the “madman” is depicted in hagiographic imagery. This is a nakedness that goes against conventionalism and ruptures the social order, through the material and spirituality austerity of the ‘Fool-for-Christ’ or the iourodivy in Russia. Medieval iconography reproduces the nudity of the ‘Fool-for-Christ’ as a manifestation for the austerity, destitution and fragility of life. In this case the shame of the naked body is transformed to that of bare innocence that is on a spiritual quest to find the original purity of Adam. Likewise, there exists here a parallel between mortal death and spiritual resurrection. It is clear that in medieval iconography the depiction of nudity is never a trivial matter. Indeed it is an important part of a symbolic vocabulary that contributes in decoding the rich theological significations of these images.
La prise de conscience de la nudité du corps s’est faite à partir de la désobéissance à l’ordre divin et la chute qui dévoila la nudité des corps mortels d’Adam et Ève dépourvus de vêtement et de la lumière divine. Adam perdra alors son immortalité, mettant ainsi la nudité visible en parallèle avec la mort. A travers un dénuement total ou partiel du corps du Christ, les images soulignent l'humanité du Sauveur dévoilant le Christ-Nouvel Adam qui délivre l'humanité du péché originel. Par la mort, le Christ sauve l’humanité, et par la nudité de son corps, il se révèle comme le Nouvel Adam. C’est pourquoi Jésus figure nu seulement dans les images où il est mis en parallèle avec Adam : le Bain de l’Enfant Jésus, le Baptême, la Crucifixion, la Descente de croix, la Mise au tombeau ainsi que les Lamentations du Christ. C'est également à travers la nudité ou l’absence de vêtements décents dans les images hagiographiques que se dessine l’image du fou. Il s’agit de la nudité de la non-convention, de la rupture sociale, du dépouillement matériel et spirituel des fol-en-Christ, ou des iourodivy en Russie. L’iconographie médiévale reproduit la nudité des fol-en-Christ, qui est une manifestation du dépouillement, dénuement et de la fragilité de la vie. De la nudité honteuse elle se transforme en nudité d’innocence dans la quête de spiritualité dans le but de retrouver l’innocence originelle d’Adam. Ici aussi, elle est mise en parallèle avec la mort physique et la résurrection spirituelle. Il est évident que dans l’iconographie médiévale la présentation de la nudité n’est jamais anodine. Elle fait partie d’un vocabulaire symbolique qui participe à la lecture des images dévoilant leurs riches interprétations théologiques.
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  • HAL Id : hal-02392355 , version 1

Citer

Anna Leyloyan-Yekmalyan. Visible and invisible nudity: From shameful nudity to nudity as a quest for spirituality in Russian visual culture. La Revue russe, 2019, Sentio ergo sum: corps, perception de soi et identité dans la culture russe, 52, p. 45-64. ⟨hal-02392355⟩
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