G. Abbott, TOWARDS A MORE RIGOROUS ANALYSIS OF FOREIGN LANGUAGE ERRORS, IRAL - International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, vol.18, issue.1-4, pp.121-134, 1980.
DOI : 10.1515/iral.1980.18.1-4.121

J. Adam, Le Récit, 1984.

J. Adam, Les textes, types et prototypes : récit, description, argumentation, explication et dialogue, 1992.

C. Adjémian, ON THE NATURE OF INTERLANGUAGE SYSTEMS, Language Learning, vol.25, issue.2, pp.297-320, 1976.
DOI : 10.1111/j.1467-1770.1976.tb00279.x

C. Adjémian, « La spécificité de l'interlangue et l'idéalisation des langues secondes ». in Grammaire transformationnelle : théorie et méthodologie, pp.421-439, 1982.

F. K. Ameka and J. Essegbey, « Elements of the grammar of space in Ewe Grammars of Space : exploration in cognitive diversity, pp.359-399, 2006.

F. K. Ameka and J. Essegbey, « Serialising languages : Verb-framed, satelliteframed or neither ?, African Comparative and Historical Linguistics : Proceedings of the 32nd annual conference on African linguistics, pp.1-12, 2001.

M. Arnaud, R. Jeannard, and P. Lamailloux, Fabriquer des exercices de français, 1993.

J. Aske, Path Predicates in English and Spanish: A Closer Look, Proceedings of the Fifteenth Annual Meeting of the Berkeley Linguistics Society, pp.1-14, 1989.
DOI : 10.3765/bls.v15i0.1753

M. Aurnague, M. Hickmann, and L. Vieu, « Les entités spatiales dans la langue : étude descriptive, formelle et expérimentale de la catégorisation ». in C, Agir dans l'espace, pp.217-232, 2005.

A. Michel and S. D. , « La préposition par et l'expression du déplacement : vers une caractérisation sémantique et cognitive de la notion de 'trajet' », Cahiers de Lexicologie, vol.81, issue.2, pp.113-139, 2002.

K. Bardovi-harling, « From morpheme studies to temporal semantics ». Studies in second language acquisition 21, pp.341-382, 1999.

I. Bartning, « L'apprenant dit avancé et son acquisition d'une langue étrangère. Tour d'horizon et esquisse d'une caractérisation de la variété avancée, pp.9-50, 1997.

J. Beacco, S. Bouquet, and R. Porquier, Niveau B2 pour le français : (utilisateurapprenant indépendant) : textes et références, 2004.

J. Beacco, S. Bouquet, and R. Porquier, Niveau B2 pour le français : (utilisateurapprenant indépendant) : un référentiel, 2004.

J. Beacco and R. Porquier, Niveau A1 pour le français : (un référentiel) : utilisateurapprenant élémentaire, 2007.

A. Becker and M. Carroll, The acquisition of spatial relations in a second language, 1997.
DOI : 10.1075/sibil.11

J. Bellassen, Méthode d'initiation à la langue et à l'écriture chinoises, 1989.

J. Bellassen, T. Kanehisa, and Z. Zhang, Chinois mode d'emploi : grammaire pratique et exercices, 1996.

J. Bellassen and P. Zhang, Perfectionnement à la langue et à l'écriture chinoises, 2001.

R. A. Berman and D. I. Slobin, Relating events in narrative : a crosslinguistic developmental study, Hillsdale NJ, 1994.

R. Berthele, « The typology of motion and posture verbs : A variationist account ». in Kortmann B. éd., Dialectology meets typology : dialect grammar from a crosslinguistic perspective, pp.93-126, 2004.

H. Besse and R. Porquier, Grammaires et didactique des langues, 1984.

A. T. Bhatia, « An Error Analysis of Students' Compositions, pp.337-350, 1974.

C. Blanche-benveniste, Approches de la langue parlée en français, 1997.

P. Bloom, M. A. Peterson, and L. Nadel, Language and Space, 1996.

J. Boons, « La notion sémantique de déplacement dans une classification syntaxique des verbes locatifs ». Langue française 76, pp.5-40, 1987.

A. Borillo, « A propos de la localisation spatiale ». Langue française 86, pp.75-84, 1990.

A. Borillo, L'espace et son expression en français, 1998.

H. Boyer, M. Butzbach, and M. Pendanx, Nouvelle introduction à la didactique du français langue étrangère, 1990.

K. Bühler, « The deictic field of language and deictic words, Speech, Place, and Action: Studies in deixis and related topics, pp.9-30, 1982.

M. K. Burt, Error Analysis in the Adult EFL Classroom, TESOL Quarterly, vol.9, issue.1, pp.53-63, 1975.
DOI : 10.2307/3586012

P. Cadiot, F. Lebas, and Y. Visetti, Verbes de mouvement, espace et dynamiques de constitution, Histoire ??pist??mologie Langage, vol.26, issue.1, pp.7-42, 2004.
DOI : 10.3406/hel.2004.2185

P. Cadiot, F. Lebas, and Y. Visetti, « The semantics of the motion verbs Space in languages : linguistic systems and cognitive categories, pp.175-206, 2006.

B. Cappelle and R. Declerck, Spatial and temporal boundedness in English motion events, Journal of Pragmatics, vol.37, issue.6, pp.889-917, 2005.
DOI : 10.1016/j.pragma.2004.10.012

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00660399

M. Carroll and A. Becker, « Reference to space in learner varieties Adult language acquisition : cross-linguistic perspectives, pp.119-149, 1993.

M. Carroll and C. Von-stutterheim, The representation of spatial configurations in English and German and the grammatical structure of locative and anaphoric expressions, Linguistics, vol.31, issue.6, pp.1011-1041, 1993.
DOI : 10.1515/ling.1993.31.6.1011

M. Carroll and C. Von-stutterheim, « Relations entre grammaticalisation et conceptualisation et implications sur l'acquisition d'une langue étrangère, pp.83-115, 1997.

A. Y. Chan, « Notes on the classification of Chinese serial verb constructions », Journal of the Chinese Language Teachers' Association, vol.34, issue.1, pp.1-20, 1999.

A. Y. Chan, « Iconicity in Chinese serial verb constructions », Journal of the Chinese Language Teachers' Association, vol.36, issue.2, pp.77-98, 2001.

Y. R. Chao, A grammar of spoken Chinese, 1968.

L. Chen, The Acquisition and Use of Motion Event Expressions in Chinese, Thèse de doctorat, 2005.

S. Choi and M. Bowerman, Learning to express motion events in English and Korean: The influence of language-specific lexicalization patterns, Cognition, vol.41, issue.1-3, pp.83-121, 1991.
DOI : 10.1016/0010-0277(91)90033-Z

P. Coirier, D. Gaonac-'h, and J. Passerault, Psycholinguistique textuelle : une approche cognitive de la compréhension et de la production des textes, 1996.

. Conseil-de-l-'europe, Un cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer : apprentissage des langues et citoyenneté européenne, 2001.

S. P. Corder, « The significance of learners' errors » [Traduction : (1980). « Que signifient les erreurs des apprenants ?, Langages, vol.5, issue.457, pp.161-170, 1967.

S. P. Corder, « Error Analysis : perspectives on second language acquisition, Dialectes idiosyncrasiques et analyse d'erreurs, pp.147-160, 1971.

S. P. Corder, « The elicitation of interlanguage ». in Svartvik J. éd., Errata : papers in error analysis, La sollicitation de données d'interlangue, pp.36-47, 1973.

S. P. Corder, « Error Analysis, The Edinbourg Course in Applied Linguistics Techniques, pp.122-154, 1974.

S. P. Corder, Error Analysis, Interlanguage and Second Language Acquisition, Language Teaching, vol.5, issue.04, pp.201-218, 1975.
DOI : 10.2307/3585537

A. Cormanski, Techniques dramatiques : activités d'expression orale, 2005.

D. Coste, « Linguistique de l'acquisition et didactique des langues ». actes du 8e Colloque international Acquisition d'une langue étrangère, perspectives et recherches, pp.319-328, 1991.

J. Cuq, Une introduction à la didactique de la grammaire en français langue étrangère, 1996.

J. Cuq, Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde, 2003.

P. Cyr, Les Stratégies d'apprentissage, 1998.

A. Demagny and U. Paprocka-piotrowska, L'acquisition du lexique verbal et des connecteurs temporels dans les r??cits de fiction en fran??ais L1 et L2, Langages, vol.155, issue.3, pp.52-75, 2004.
DOI : 10.3917/lang.155.0052

J. Dervillez-bastuji, Structures des relations spatiales dans quelques langues naturelles : introduction à une théorie sémantique, 1982.

R. Dietrich and C. F. Graumann, Language processing in social context, 1989.

G. Dinspel and H. Tyne, « Synthèse (et propositions terminologiques) de l'article de Leonard Talmy, 2000.

J. Dubois, M. Giacomo, and L. Guespin, Dictionnaire de linguistique, 2001.

H. C. Dulay and M. K. Burt, Errors and Strategies in Child Second Language Acquisition, TESOL Quarterly, vol.8, issue.2, pp.129-136, 1974.
DOI : 10.2307/3585536

H. C. Dulay, M. K. Burt, and S. D. Krashen, Language two, 1982.

L. Du?-ková, « On Sources of Errors in Foreign Language Learning, pp.11-36, 1969.

E. B. Michael and S. S. , « Interlanguage is not a state of mind : an evaluation of the construct for second-language acquisition, Applied Linguistics, vol.6, issue.2, pp.101-117, 1985.

R. Ellis, The Origins of Interlanguage, Applied Linguistics, vol.3, issue.3, pp.207-223, 1982.
DOI : 10.1093/applin/3.3.207

R. Ellis, The study of second language acquisition, 1994.

R. Ellis, 19. Second language acquisition, 1997.
DOI : 10.1515/9783110292022-020

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00022332

L. Eubank, The current state of interlanguage : studies in honor of William E, 1995.
DOI : 10.1075/z.73

M. Fayol, Le récit et sa construction : une approche de la psychologie cognitive, 1985.

M. Fayol, Des idées au texte : psychologie cognitive de la production verbale, orale et écrite, 1997.
DOI : 10.3917/puf.fayol.1997.01

L. Feng, Origine et ??volution du compl??ment directionnel complexe en chinois, Cahiers de Linguistique Asie Orientale, pp.179-214, 2001.
DOI : 10.3406/clao.2001.1583

Z. Frajzyngier, E. Shay, and U. Seibert, Motion, direction and location in languages : in honor of Zygmunt Frajzyngier, 2003.

J. François, Classement s??mantique des pr??dications et m??thode psycholinguistique d'analyse propositionnelle, Langages, vol.25, issue.100, pp.13-32, 1990.
DOI : 10.3406/lgge.1990.1564

J. François and D. Guy, Sémantique linguistique et psychologie cognitive, 1997.

C. C. Fries, Teaching and Learning English as a Foreign Language, TESOL Quarterly, vol.1, issue.4, 1945.
DOI : 10.2307/3585815

R. Galisson, D'hier à aujourd'hui, la didactique des langues étrangères : du structuralisme au fonctionnalisme, 1980.

D. Gaonac-'h, Théories d'apprentissage et acquisition d'une langue étrangère, 1991.

D. Gaonac-'h, D. Mcnally, and M. F. Ballaire, Acquisition et utilisation d'une langue étrangère : l'approche cognitive, 1990.

S. Gass and L. Selinker, Second Language Acquisition, Mahwah N.J, vol.14, 2001.
DOI : 10.1057/9780230240780_6

C. Germain, Évolution de l'enseignement des langues : 5000 ans d'histoire, 1993.

J. Giacobbe, Acquisition d'une langue étrangère : cognition et interaction : études sur le développement du langage chez l'adulte, 1992.

A. Giacomi, « Développement des interlangues et appropriation de la référence spatiale chez des arabophones marocains, Travaux Interdisciplinaire du Laboratoire Parole et Langage 20, pp.49-67, 2001.

J. J. Gumperz and S. C. Levinson, Rethinking Linguistic Relativity, Current Anthropology, vol.32, issue.5, 1996.
DOI : 10.1086/204009

H. Hendriks, Motion and location in children's narrative discourse : a developmental study of Chinese and Dutch, Thèse de doctorat, 1993.

H. Hendriks, « Where do events take place : setting the spatial frame in chinese children's narratives » éds., From classical fú to "three inches high" : studies on Chinese in honor of Erik Zürcher, pp.61-84, 1993.

H. Hendriks, « Comment il monte le chat ? En grimpant ! L'acquisition de la référence spatiale en chinois, français et allemand LM et LE », AILE, vol.11, pp.147-190, 1998.

H. Hendriks, « Reference to person and space in narrative discourse : a comparison of adult second language and child first language acquisition, Studi Italiani di Linguistica Teorica e Applicata 1, pp.67-87, 1998.

H. Hendriks, F. English, L. German, F. English, L. German et al., « Structuring space in discourse : A comparison of Chinese The structure of Learner Varieties, pp.111-156, 2005.

H. Hendriks and M. Hickmann, « Référence spatiale et cohésion du discours : acquisition de la langue par les enfants et par l'adulte Adquisicion de lenguas extranjeras : perpectivas actuales en Europa, pp.1-19, 1998.

H. Hendriks, M. Watorek, and P. Guiliano, L'expression de la localisation et du mouvement dans les descriptions et les r??cits en L1 et en L2, Langages, vol.155, issue.3, pp.106-126, 2004.
DOI : 10.3917/lang.155.0106

M. Hickmann, « Espace et sémantique des verbes : perspective cognitive et interlangues », Verbum, vol.23, issue.4, pp.369-383, 2001.

M. Hickmann, Children's discourse : person, space and time across languages, 2003.

M. Hickmann, « The relativity of motion in first language acquisition Space in languages : linguistic systems and cognitive categories, pp.281-308, 2006.

M. Hickmann and H. Hendriks, « Référence spatiale dans les récits d'enfants français : perspective inter-langues ». Langue française 118, pp.104-123, 1998.

M. Hickmann, The development of reference to person, time, and space in discourse : A coding manual, 1995.

M. Hickmann and S. Robert, Space in languages : linguistic systems and cognitive categories, 2006.
DOI : 10.1075/tsl.66

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01282122

M. Hoa, C'est du chinois ! : Manuel pour débutant. Volume I, 1999.

M. Hoa, C'est du chinois ! : Manuel pour débutant. Volume II, 2001.

C. Huang and E. Zürcher, Time and space in Chinese culture, 1995.

C. J. Huang and Y. A. Li, New horizons in Chinese linguistics, 1996.
DOI : 10.1007/978-94-009-1608-1

R. S. Jackendoff, Semantics and cognition, 1983.

M. P. Jain, « Errors Analysis : Source, Cause and Significance Errors analysis, perspective on second language acquisition, pp.189-215, 1974.

C. James, Contrastive analysis, 1980.

C. James, Errors in language learning and use : exploring error analysis, 1998.

R. J. Jarvella and W. Klein, Speech, place, and action : studies in deixis and related topics, 1982.

J. L. Hendriks and H. , « Le marquage de l'aspect en chinois LM et LE », AILE, vol.20, pp.51-86, 2000.

M. Kail and M. Fayol, L'acquisition du langage, Le langage en développement, au delà de 3 ans, 2000.

J. Kang, « Perfective aspect particles or telic aktionsart markers ? Studies of the directional compounds », Journal of Chinese Linguistics, vol.29, issue.2, pp.281-339, 2001.

W. Klein, « Local deixis in route directions, Speech, Place, and Action: Studies in deixis and related topics, pp.161-182, 1982.

W. Klein, « Reference to space. A frame of analysis and some examples, 1986.

W. Klein, L'acquisition de langue étrangère, 1989.

W. Klein, Time in language, 1994.

W. Klein and R. Nüse, « La complexité du simple : L'expression de la spatialité dans le langage humain, Michel D. éd., Langage et cognition spatiale, pp.2-23, 1997.

W. Klein and C. Perdue, « The Basic Variety (or: Couldn't natural language be much simpler?) ». Second Language Research, pp.301-347, 1997.

P. Köhlmyr, To err is human--" : an investigation of grammatical errors in Swedish 16-year-old learners' written production in English, 2003.

A. Kopecka, Etude typologique de l'expression de l'espace : localisation et déplacement en français et en polonais, Thèse de doctorat, 2004.

W. Labov, Le parler ordinaire: la langue dans les ghettos noirs des Etats-Unis, 1978.

R. Lado, Linguistics across cultures : applied linguistics for language teachers, 1957.

B. Lallement and N. Pierret, L'essentiel du CECR pour les langues : le cadre européen commun de référence pour les langues : école, collègue, lycée, 2007.

C. Lamarre, « La catégorisation du mouvement déictique et les compléments directionnels en chinois ». Papier de conférence à l'EHESS-CRLAO, pp.11-2002, 2002.

C. Lamarre, « Le chinois et la typologie de Leonard TALMY ». Papier de conférence à l'EHESS-CRLAO, 2002.

C. Lamarre, « The Linguistic Encoding of Motion Events in Chinese --With Reference to Cross-dialectal Variation, 2005.

M. Lambert, « En route vers le bilinguisme, pp.147-172, 1997.

M. Lambert, « Les profils d'apprenants comme mode de descrition et d'explication à la variabilité des apprentissages en langue étrangère, pp.81-108, 1994.

R. W. Langacker, Concept, image, and symbol : the cognitive basis of grammar, 2002.
DOI : 10.1515/9783110857733

D. Larsen-freeman and M. H. Long, An introduction to second language acquisition research, 1991.

D. Laur, La relation entre le verbe et la pr??position dans la s??mantique du d??placement, Langages, vol.27, issue.110, pp.47-67, 1993.
DOI : 10.3406/lgge.1993.1098

M. Lemmens, « Motion and location : toward a cognitive typology, pp.223-244, 2004.

E. Lenart, Acquisition des procédures de détermination nominale dans le récit en français et polonais L1, et en français L2. Etude comparative de deux types d'apprenant : enfant et adulte, Thèse de doctorat, 2006.

W. J. Levelt, The Speaker's Linearization Problem [and Discussion], Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, vol.295, issue.1077, pp.305-315, 1077.
DOI : 10.1098/rstb.1981.0142

W. J. Levelt, Speaking : from intention to articulation, 1989.

S. C. Levinson, « Relativity in spatial conception and description, pp.177-202, 1996.

S. C. Levinson, Covariation between spatial language and cognition, and its implications for language learning, pp.566-588, 2001.
DOI : 10.1017/CBO9780511620669.021

S. C. Levinson and J. B. Haviland, « Spatial Conceptualization in Mayan Languages, Linguistics, vol.32, issue.4-5, pp.613-622, 1994.

S. C. Levinson and D. Wilkins, Grammars of space : explorations in cognitive diversity, Cambridge UK, 2006.
DOI : 10.1017/CBO9780511486753

C. N. Li and S. A. Thompson, Mandarin Chinese : a functional reference grammar, 1981.

M. Liu, « Motion, direction and spatial configuration Motion, direction and location in languages : in honor of Zygmunt Frajzyngier, pp.177-187, 2003.

C. De-lorenzo-rosselló, Les relations temporo-aspectuelles dans le récit oral en français et en castillan, langues premières et langues étrangères Etude transversale du stade ultime de l'acquisition d'une langue étrangère, Thèse de doctorat, 2002.

J. H. Lu and -. , « The Verb-Verb Construction with a Directional Complement in Mandarin », Journal of Chinese Linguistics, vol.1, issue.2, pp.239-255, 1973.

J. H. Lu and -. , « Resultative verb compounds vs. directional verb compounds in Mandarin, Journal of Chinese Linguistics, vol.5, issue.2, pp.276-313, 1977.

Z. Ma, Petite grammaire pratique du chinois : une description structurale pédagogique de la syntaxe chinoise, 1994.

M. Larruy and M. , L'interprétation de l'erreur, 2002.

P. Martinez, La didactique des langues étrangères, 1996.

Y. Matsumoto, « Typologies of Lexicalization Patterns and Event Integration: Clarifications and Reformulations ». in Chiba S. éd., Empirical and theoretical investigations into language: A festschrift for Masaru Kajita, pp.403-418, 2003.

M. Mayer, Frog, where are you, 1969.

B. Mclaughlin, Theories of second-language learning, 1987.

S. Navarro and E. Nicoladis, « Describing Motion Events in Adult L2 Spanish Narratives, Proceedings of the 6th Conference on the Acquisition of Spanish and Portuguese as First and Second Languages, pp.102-107, 2005.

V. P. Nedjalkov and B. Comrie, Typology of resultative constructions, 1988.

W. Nemser, « Approximative Systems of Foreign Language Learners Errors analysis, perspective on second language acquisition, pp.115-123, 1971.

S. Niemeier and R. Dirven, Evidence for linguistic relativity, 2000.
DOI : 10.1075/cilt.198

C. Noyau, Structure conceptuelle, mise en texte et acquisition d'une langue ??trang??re, Langages, vol.25, issue.100, pp.101-114, 1990.
DOI : 10.3406/lgge.1990.1569

A. Papafragou, C. Massey, and L. Gleitman, When English proposes what Greek presupposes: The cross-linguistic encoding of motion events, Cognition, vol.98, issue.3, pp.75-87, 2006.
DOI : 10.1016/j.cognition.2005.05.005

M. Paris, Linguistique chinoise et linguistique générale, 2003.

C. Perdue, « L'analyse d'erreurs : un bilan critique », Langages, vol.57, pp.87-94, 1980.

C. Perdue, Adult language acquisition : cross-linguistic perspectives, 1993.

C. Perdue, « Comment rendre compte de la "logique" de l'acquisition ». Etudes de linguistique appliquée 92, pp.8-22, 1993.

C. Perdue, L'acquisition du français et de l'anglais par des adultes : former des énoncés, 1995.

C. Perdue and D. Gaonac-'h, « Acquisition des langues secondes ». in Kail M. & Fayol M. éds., L'acquisition du langage, Le langage en développement, Presses universitaires de France, pp.215-246, 2000.

A. Peyraube, « On the History of Place Words and Localizers in Chinese : A Cognitive Approach, Functional Structure, Form and Interpretation, pp.180-198, 2003.

A. Peyraube, « Motion events in Chinese. A diachronic study of directional complements Space in languages : linguistic systems and cognitive categories, pp.121-135, 2006.

R. Porquier, « L'analyse des erreurs, problèmes et perspectives », Etudes de linguistique appliquée, issue.25, pp.23-43, 1977.

S. Pourcel, « Motion in language & cognition, Cultura e Cognição : Estudos de Linguistica Cognitiva, pp.75-91, 2004.

S. Pourcel, Rethinking ???Thinking for Speaking???, Proceedings of the Twenty-Ninth Annual Meeting of the Berkeley Linguistics Society, pp.349-358, 2004.
DOI : 10.3765/bls.v29i1.1007

S. Pourcel and A. Kopecka, « Motion expression in french: typological diversity ». Durham & Newcastle Working Papers in Linguistics 11, pp.139-153, 2005.

S. Pourcel and A. Kopecka, « Motion events in French: Typological intricacies

M. Prodeau, « La syntaxe dans le discours instructionnel en LE : maintien de la référence dans le domaine des entités, pp.95-145, 1998.

M. Pujol and D. Véronique, « L'acquisition d'une langue étrangère : recherches et perspectives ». Cahier de la section des Sciences de l'éducation : Pratiques et théories 63, 1991.

B. Py, « L'analyse contrastive : histoire et situation actuelle, Le français dans le monde 185, pp.32-37, 1984.

B. Py, « Didactique des langues étrangères et recherche sur l'acquisition. Les conditions d'un dialogue, Etudes de linguistique appliquée 120, pp.395-404, 2000.

I. Rabut, Méthode de chinois : premier niveau : le chinois vivant, Langues & Mondes -L'Asiathèque, 2003.

V. Regan, « Les apprenants avancés, la lexicalisation et l'acquisition de la compétence sociolinguistique : une approche variationniste, pp.193-210, 1997.

Y. Reuter, L'analyse du récit, 2001.

J. C. Richards, « A Non-Constrastive Approach to Error Analysis, English Language Teaching, vol.25, issue.3, pp.204-219, 1971.

J. C. Richards, Errors analysis, perspective on second language acquisition, 1974.

E. Rosen, Le point sur le cadre européen commun de référence pour les langues, 2006.

E. Rosen and R. Porquier, Pr??sentation. L???actualit?? des notions d???Interlangue et d???interaction exolingue, Linx, vol.49, issue.49, pp.7-17, 2004.
DOI : 10.4000/linx.524

C. Ross, « Resultative verb compounds », Journal of the Chinese Language Teachers Association, vol.25, issue.3, pp.61-83, 1990.

M. Rossi and E. Peter-defare, Les lapsus ou comment notre fourche a langué, 1998.

B. Rudzka-ostyn, Topics in cognitive linguistics, 1988.
DOI : 10.1075/cilt.50

M. Santacroce, Grammaire, linguistique et didactique du français langue étrangère : proposition pour une grammaire transitionnelle, Thèse de doctorat, 1999.

S. Espinar and G. , Le lexique des procès dans le récit en espagnol et en français langues maternelles et langues étrangères, Thèse de doctorat, 1999.

S. Espinar and G. , « Lexique des procès : rôle textuel et rôle dans l'acquisition des langues, pp.81-98, 2002.

S. Espinar and G. , « Propositions et énoncés : unités pour la segmentation des corpus oraux ». Acquisiçao de lenguas etrangeiras, pp.30-31, 2006.

L. Sarda, « Eléments pour une typologie des verbes de déplacement transitifs directs du français ». Cahiers de grammaire 21, pp.95-123, 1996.

J. Schachter and M. Celce-murcia, Some Reservations concerning Error Analysis, TESOL Quarterly, vol.11, issue.4, pp.441-451, 1977.
DOI : 10.2307/3585740

R. P. Schaefer, « Lexicalising directional and nondirectional motion in Emai », Studies in African Linguistics, vol.17, issue.2, pp.177-198, 1986.

L. Selinker, Rediscovering interlanguage. London, 1992.

G. Senft, Referring to space : studies in Austronesian and Papuan languages, 1997.

G. Senft, Prolegomena to a Kilivila grammar of space, Grammars of Space : explorations in cognitive diversity, pp.206-229, 2006.
DOI : 10.1017/CBO9780511486753.007

M. Shibatani and S. A. Thompson, Grammatical constructions : their form and meaning, 1996.

D. I. Slobin, Thinking for Speaking, Proceedings of the Thirteenth Annual Meeting of the Berkeley Linguistics Society, pp.435-444, 1987.
DOI : 10.3765/bls.v13i0.1826

D. I. Slobin, « From "thougt and language" to "thinking for speaking, ». in Gumperz J. J. & Levinson S. C. éds., Rethinking linguistic relativity, pp.70-96, 1996.

D. I. Slobin, « Two ways to travel : Verbs of motion in english and spanish Grammatical constructions : Their form and meaning, pp.195-219, 1996.

D. I. Slobin, « Mind, code, and text Essays on Language Function and Language Type, pp.437-467, 1997.

D. I. Slobin, Verbalized events, Niemeier S. & Dirven R. éds., Evidence for linguistic relativity, p.239, 2000.
DOI : 10.1075/cilt.198.10slo

D. I. Slobin, « Language and thought online: cognitive consequences of linguistic relativity Language in mind : advances in the study of language and thought, pp.157-192, 2003.

D. I. Slobin, « The many ways to search for a frog : Linguistic typology and the expression of motion events, Strömqvist S. & Verhoeven L. éds., Relating events in narrative Typological and contextual perspectives, pp.219-257, 2004.

D. I. Slobin, Linguistic representations of motion events: What is signifier and what is signified?, Iconicity Inside- Out : Iconicity in Language and Literature 4, pp.307-322, 2005.
DOI : 10.1075/ill.4.22slo

D. I. Slobin, « Relating events in translation éds., Perspectives on language and language development : Essays in honor of Ruth A, pp.115-130, 2005.

D. I. Slobin, « What makes manner of motion salient ? Space in languages : linguistic systems and cognitive categories, pp.59-81, 2006.

D. I. Slobin and N. Hoiting, Reference to Movement in Spoken and Signed Languages: Typological Considerations, Proceedings of the Twentieth Annual Meeting of the Berkeley Linguistics Society, pp.487-505, 1994.
DOI : 10.3765/bls.v20i1.1466

C. S. Smith, Event types in Mandarin, Linguistics, vol.28, issue.2, pp.309-336, 1990.
DOI : 10.1515/ling.1990.28.2.309

C. S. Smith, The parameter of aspect, 1991.
DOI : 10.1007/978-94-011-5606-6

V. Stutterheim, C. Klein, and W. , « Referential Mouvement in Descriptive and Narrative Discourse Language processing in social context, pp.39-76, 1989.

S. Svorou, The grammar of space, 1994.
DOI : 10.1075/tsl.25

R. Sybesma, « Why chinese verbe-le is a resultative predicate », Journal of East Asian Linguistics, vol.6, issue.3, pp.215-261, 1997.
DOI : 10.1023/A:1008238319773

C. Tagliante, L'évaluation et le cadre européen commun, 2005.

J. H. Tai and -. , « On two functions of place adverbials in Mandarin Chinese, Journal of Chinese Linguistics, vol.3, issue.2, pp.154-179, 1975.

J. H. Tai and -. , « Temporal sequence and chinese word order ». in Haiman J. éd., Iconicity in syntax : proceedings of a Symposium on iconicity in syntax, pp.49-72, 1983.

J. H. Tai and -. , « Cognitive Relativism : Resultative Construction in Chinese, Language and linguistics, vol.4, issue.2, pp.301-316, 2003.

L. Talmy, « Lexicalisation patterns : semantic structure in lexical form ». in Shopen T. éd., Language typology and semantic description, Grammatical categories and the lexicon, pp.57-149, 1985.

L. Talmy, « The relation of grammar to cognition ». in Rudzka-Ostyn B. éd., Topics in cognitive linguistics, pp.165-205, 1988.

L. Talmy, Path to Realization: A Typology of Event Conflation, Proceedings of the Seventeenth Annual Meeting of the Berkeley Linguistics Society, pp.480-519, 1991.
DOI : 10.3765/bls.v17i0.1620

L. Talmy, « Figure and Ground in Language ». in Talmy L. éd., Toward a cognitive semantics, Concept structuring systems, pp.311-344, 2000.

L. Talmy, « How Language Structures Space ». in Talmy L. éd., Toward a cognitive semantics, Concept structuring systems, pp.177-254, 2000.

L. Talmy, « Lexicalization patterns ». in Talmy L. éd., Toward a cognitive semantics Typology and process in concept structuring, pp.21-146, 2000.

L. Talmy, « Surveying Lexicalization patterns ». in, Toward a cognitive semantics Typology and process in concept structuring, pp.147-212, 2000.

L. Talmy, « A Typology of Event Integration ». in Talmy L. éd., Toward a cognitive semantics Typology and process in concept structuring, pp.213-288, 2000.

S. Teng, « A grammar of verb-particles in Chinese, Journal of Chinese Linguistics, vol.5, issue.1, pp.1-25, 1977.

L. Tesnière, Élements de syntaxe structurale, 1959.

S. A. Thompson, Resultative Verb Compounds in Mandarin Chinese: A Case for Lexical Rules, Language, vol.49, issue.2, pp.361-379, 1973.
DOI : 10.2307/412459

C. Vandeloise, L'Espace en français : sémantique des prépositions spatiales, 1986.

Z. Vendler, Linguistics in philosophy, 1967.

D. Véronique, « Recherches sur l'acquisition des langues secondes : un état des lieux et quelques perspectives, pp.5-36, 1992.

D. Véronique, « Quel profil d'apprenant ? Réflexions méthodologiques, pp.109-129, 1994.

D. Véronique, « Les interrelations entre la recherche sur l'acquisition du français langue étrangère et la didactique du français langue étrangère : quelques pistes de travail, pp.9-41, 2005.

D. Véronique and R. Porquier, Acquisition de la r??f??rence spatiale en fran??ais par des adultes arabophones et hispanophones, Langages, vol.21, issue.84, pp.79-104, 1984.
DOI : 10.3406/lgge.1986.1521

J. Verstiggel and G. Denhière, Repr??sentation cognitive et typologie combinatoire des proc??s : ??tude exp??rimentale des activit??s de cat??gorisation, Langages, vol.25, issue.100, pp.33-44, 1990.
DOI : 10.3406/lgge.1990.1565

G. Vigner, L'exercice dans la classe de français, 1984.

K. Vogel, L'interlangue : la langue de l'apprenant, 1995.

L. Wang, A new perspective on argument structures. Beijing : Foreign language teaching and research press, 2003.

L. F. Wang, « From a Motion Verb to an Aspect Marker : A Study of Guo in Mandarin Chinese, Concentric : Studies in English Literature and Linguistics, vol.28, issue.2, pp.57-84, 2002.

R. Wardhaugh, The Contrastive Analysis Hypothesis, TESOL Quarterly, vol.4, issue.2, pp.123-130, 1970.
DOI : 10.2307/3586182

M. Watorek, Conceptualisation et représentation linguistique de l'espace en italien et en français, langue maternelle et langue étrangère, Thèse de doctorat, 1996.

M. Watorek, « L'expression de la localisation spatiale dans les productions de locuteurs natifs italophones et francophones, et d'apprenants italophones du français, pp.16-17, 1998.

M. Watorek, « Postface : la structure des lectes des apprenants, pp.219-244, 1998.

M. Watorek, « Construction du discours par des apprenants de langues, enfants et adultes, pp.129-171, 2004.

F. Weiss, Jouer, communiquer, apprendre, 2002.

L. White, Second language acquisition and universal grammar, 2003.

R. L. Whitman, CONTRASTIVE ANALYSIS: PROBLEMS AND PROCEDURES, Language Learning, vol.4, issue.2, pp.191-196, 1970.
DOI : 10.1111/j.1467-1770.1970.tb00476.x

S. Yong, The grammatical functions of verb complements in Mandarin Chinese, Linguistics, vol.35, issue.1, pp.1-24, 1997.
DOI : 10.1515/ling.1997.35.1.1

Y. Zhao, Causativity in L2 chinese grammars, 2006.

Z. Minglang and F. P. , (à paraître). « Physical space and social space: how to come and go in chinese

J. Zlatev, « Spatial Semantics, Cuyckens H. & Geeraerts D. éds., Handbook in Cognitive Linguistics
DOI : 10.1093/oxfordhb/9780199738632.013.0013

J. Zlatev, C. David, and J. Blomberg, « Translocation, language and the categorization of experience

J. Zlatev and P. Yangklang, « A Third Way to Travel. The Place of Thai in Motion- Event Typology, Strömqvist S. & Verhoeven L. éds., Relating events in narrative : Typological and contextual perspectives, 2003.

?. Bi-fengyun, ??(????)??????????, ????????, issue.27, pp.108-110, 1999.

W. Jianqin and ?. , ????, pp.33-42, 2000.

Y. Yu and ?. , ???????. ????????????(éd.), 1992.

.. Langue-structurée-autour-du-verbe-procès, 39 macro-procès, pp.312-354

.. Procès-complexe, 40 procès principal40 procès simple 40 procès spatial de localisation 44 procès subordonné, 51 satellite, p.51