Mission and education in the Volga region: Nikolay Ilminsky's lifework - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Études finno-ougriennes Année : 2004

Mission and education in the Volga region: Nikolay Ilminsky's lifework

Mission et école dans la région de la Volga au XIXe siècle : l'oeuvre de Nikolaj Il'minskij

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Eva Toulouze

Résumé

At the beginning of the 19th century, almost all the non-Russian animist population of Central Russia had been formally converted to Christianity. But Orthodoxy had not actually penetrated deeply enough for the Church and the secular authorities, whose main goal was to turn the indigenous populations into truthful subjects of the tsar. In order to achieve this goal, the Orthodox Church used several complementary strategies. One of them is to spread literacy.This article presents first the general context and the social group foreed by missionaries and school teachers, the main actors in these proceses. Thereafter it is mainly focused on one character who played a central role in the development of school system in the Volga region : Nikolay Ilminski was a brilliant orientalist, who organised schools specially conceived for the Volga peoples, in which the children’s mother tongue was used as the main communication tool. In the last decades of the 19th century, Ilminski’s system was officially adopted by the Ministry of education and generalised to all the areas inhabited by non-Russian indigenous peoples.
XIX sajandi alguseks olid peaaegu kõik Kesk-Venemaad asustavad animistid ristiusu vastu võtnud või vähemalt sunnitud seda peagi tegema. Igatahes oli inimeste õigeusku pööramine jäänud eeskätt formaalseks ja pealiskaudseks, mis ei saanud rahuldada ei riigivõime ega kirikut, kuna nende eesmärgiks oli teha paganlikest põlisrahvastest riigile truud ja tsaarile kogu hingest ustavad alamad. Selle eesmärgi täitmiseks rakendati erinevaid strateegiaid, ka kirjaoskuse levitamist. Vaatlusalune artikkel käsitleb peamiselt tolleaegset ühiskondlikku konteksti ning misjonäride ja kooliõpetajate sotsiaalse grupi eripärasid. Tekst keskendub ühele olulisele isiksusele: kuulsale orientalistile Nikolai Ilminskile, kes lõi ja organiseeris koolide võrgu, mis oli suunatud nimelt mittevenelastele. Õpilased suhtlesid Ilminski koolides oma emakeeles. Riik muutis tema süsteemi XIX sajandi viimastel kümnenditel ametlikuks ja see tuli kehtestada kõikidel Vene riigi mitte-vene rahvastega asustatud aladel.
Au début du XIX e siècle, dans les régions animistes de Russie centrale, presque toute la population avait été baptisée de gré ou de force. Mais cela ne voulait pas dire que l'orthodoxie avait réellement pénétré en profondeur. Pour enraciner les nouveaux chrétiens dans la foi – et pour en faire de bons sujets du tsar – l'église met en oeuvre différentes stratégies. L'une d'entre elles est la diffusion de l'instruction. Après avoir évoqué la situation générale de l'époque et la couche sociale des missionnaires et instituteurs appelée à intervenir dans cette entreprise, cet article se concentre sur une personnalité qui a joué un rôle central dans la mise en oeuvre de cette stratégie : c'est en effet Nikolaj Il'minskij, un éminent orientaliste russe, qui s'attachera à concevoir un système d'écoles adapté aux populations allogènes et basés sur l'enseignement dans leurs langues, lequel sera officiellement adopté pour l'ensemble des populations non-russes de l'Empire.
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Citer

Eva Toulouze. Mission et école dans la région de la Volga au XIXe siècle : l'oeuvre de Nikolaj Il'minskij. Études finno-ougriennes, 2004, 36, pp.7-46. ⟨hal-01283839⟩
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